Saturday 23 April 2011

3
Komen
kita dan masalah....

Petang Sabtu ni tiba-tiba terasa ingin menaip. Idea yang ingin dikongsi dengan kawan-kawan yang sudi membaca n3 kali ini datang dari realiti yang telah berlaku dalam hidup aku. KITA DAN MASALAH......setiap hari kita akan berdepan dengan masalah.  Tidak kiralah masalah kecil atau besar bagi kita, apa yang kita definisikan sebagai masalah tidak sama dengan definisi masalah bagi manusia yang lain. Kadang-kadang masalah besar bagi aku tapi bila dikongsi dengan orang lain rupa-rupanya masalah aku tidak la sebesar mana, malahan mendengar rintihan orang lain baru aku tahu masalah aku terlalu enteng berbanding masalah manusia yang lain.

Itu yang pentingnya bila ada masalah jangan simpan sendiri luahkan, katakan, biarlah orang yang mendengar itu tidak dapat membantu cukuplah sekadar ada teman yang mendengar. Itu lah yang mak mertua aku selalu kata pada aku jangan simpan perasaan sendiri. Dan aku mempraktikannya...tapi tidak la aku sentiasa memaksa orang lain mendengar segala luahan aku. Aku luahkan melalui blog dan facebook..kata-kata semangat kawan-kawan, sedara mara, dan  adik beradik  membuatkan aku rasa aku tidak keseorangan di dunia ini. Melalui kata-kata semangat aku rasa aku kuat untuk melalui dugaan hidup, aku rasa aku tidak keseorangan di dunia ini aku juga rasakan ada yang masih mengambil berat dan menyayangi aku.

Manusia dan masalah tidak akan dapat dipisahkan. Sekarang aku cuba untuk menukar definisi 'masalah' kepada 'dugaan hidup'. Rasanya bila aku fikir setiap hari aku diuji dengan dugaan hidup ia membuatkan aku lebih sabar, redha dan lebih tabah. Tapi bila setiap hari aku fikir aku ada masalah aku jadi tak keruan, bosan dan hampir patah semangat. Dan setiap dugaan yang kita lalui pasti ada hikmah yang tersembunyi. Dan keyakinan itu menjadi perisai agar aku terus tabah menghadapi dugaan hidup ini.

Betul kata orang jangan terlalu mendongak langit sampai lupa tanah yang di bawah. Dan jangan pula terlalu menunduk ke bawah sehingga tersungkur. Inilah yang aku cuba katakan pada diri sendiri. Setiap hari dalam kehidupan pasti ada perkara baru yang berlaku. Dugaan hidup juga tidak bermakna apa yang kita tidak mahu dalam hidup ini malahan apa yang telah diberikan pada kita. Barulah terasa hidup ini seimbang ada masa kita gembira ada masa kita menangis.....

Bersyukur aku masih hidup hari ini, masih mampu untuk tersenyum, ketawa, menangis dan merintih. Masih ada jiwa untuk menyanyangi dan disayangi. Masih punya perasaan dan kemahuan. Masih diberi peluang menambah pahala dan mengurangkan dosa. Masih lagi bernafas dengan dada yang lapang dan tenang.....

Kepada mereka yang sentiasa berada di sisiku dan sudi menemani aku walaupun tanpa bersua muka atau meluahkankan suara, namun kesudian kalian bersama di saat aku ketawa dan hiba amat bermakna dalam hidup aku......terima kasih tidak terhingga kepada kalian hanya allah mampu membalas jasa baik kalian semua......

3 comments:

Zasillah Ariffin said...

bersabar lah babe...semoga ko terus tabah..berat mata yang memandang berat lagi bahu yang memikulnya..semoga apa yang dihajatkan dengan suami ttercinta akan termakbul. AMIN. :)

NORA LIZA said...

amin....thanks frenz...

Puan Avy (Lisz Nurizaliza) said...

Samala..aku pn byk mslh...tp aku suka simpan dlm hati,heeeeeeeeeeeeee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...